A treia ediție a Școlii de vară de Știință și Tehnologie de la Măgurele vine cu cele mai multe premiere: 2020 este anul de debut al Școlii într-un mediu 100% online, în care toate activitătile de grup se desfașoară în mediul virtual, inclusiv partea legată de munca în echipă în rândul elevilor și a profesorilor.

Timp de două săptamâni, spațiul din imediata apropiere a participanților se va transforma într-un minilaborator, conectat la centre de cercetare și mentori dispuși să le explice modul de funcționare și pașii parcurși într-un demers investigativ în premieră in România.

Elevii au primit deja prin curier truse experimentale cu ajutorul cărora să realizeze montaje și măsurători. Aceștia vor fi invitați să exploreze și să documenteze mediul natural și cultural din localitățile lor, din prisma activităților propuse în temele de cercetare. Kiturile educaționale îi vor ajuta pe liceeni să înțeleagă mai profund realitățile din afara școlii conectate la provocări majore ale comunității locale sau globale, într-un mod atractiv și motivant.

Participanții sunt liceeni si profesori din toată țara, din rural sau urban, reprezentanti ai colegiilor naționale sau ai unor licee tehnice. Sunt 67 de elevi selectați în program (din 242 de aplicații depuse) și 76 de profesori (din 260 de aplicații) ce vor forma 16, respectiv 15 echipaje de lucru.

Școala de Vară pentru elevi cuprinde 16 proiecte de cercetare desfășurate de grupe de câte 4-5 elevi și oferă o experiență educațională integrală, creându-le oportunitatea de a participa la cursuri din domenii atractive și relevante pentru societatea actual. Domeniile acestei ediții sunt (1) Patrimoniu natural și cultural – tema centrală, (2) fizică, chimie și inginerie, (3) automatizări și tehnologii digitale, (4) știință pentru societate. Aceste domenii sunt vizate prin toate componentele programului: cursuri și ateliere, proiecte de cercetare, evenimente, program recreativ.

Tema centrală a componentei elevi din acest an este „Contribuțiile științei și tehnologiei la cunoașterea și prezervarea patrimoniului natural și cultural”, iar echipele de mentori îi vor însoți pe elevi în explorarea poveștilor Pământului și ale geoparcurilor din România, în dezvăluirea unor subiecte de (etno)- arheologie și arheologie digitală, în descoperirea unor modalități de conservare și restaurare, folosind metode fizico-chimice, materiale inteligente sau tehnologii nucleare, în dezvoltarea unor procese de înțelegere, monitorizare și prezervare a patrimoniului și, nu în ultimul rând, în valorizarea patrimoniului prin activități desfășurate online, dar și local, offline.

Programul școlii pentru profesori STEM și consilieri școlari urmărește 5 arii de dezvoltare profesională în relație cu 5 module tematice: (1) dezvoltare academică (învățare și predare eficiente) – Pedagogii inovative și abordări integrate aplicate, (2) dezvoltarea comunității – Alianțe și parteneriate în școli și în comunitate, (3) dezvoltarea personală și socială (explorarea sinelui) – Construirea identității vocaționale, (4) dezvoltarea carierei – Explorarea carierelor, (5) planificarea și managementul carierei – Planificarea și managementul visului și al carierei și 17 concepte tematice.

Cursurile ce vor ilustra tema centrală vor fi transmise live pe canalele media ale Comunității Educație pentru Știință.



Dă mai departe, să auzim de bine!