Școala de Vară de Știință și Tehnologie de la Măgurele își deschide din nou porțile, pentru al treilea an consecutiv, de data aceasta în mediul virtual. Evenimentele vor avea loc în perioada 23 august – 5 septembrie 2020 și vor fi dedicate elevilor de liceu, profesorilor din aria STEM (fizică, chimie, biologie, matematică, informatică, geografie, tehnologii) și consilierilor școlari din învățământul gimnazial și liceal.

Ediția online vine cu provocări noi, un program mai lejer, focusat pe activități practice sau independente și oferă acces la webinarii, dezbateri despre știință, tururi și experimente virtuale, dar și kituri hands-on, proiecte în echipă și un focus pe contribuțiile științei la cunoașterea și prezervarea patrimoniului natural și cultural.

Pentru a compensa lipsa interacțiunii directe, elevii vor primi, din partea organizatorilor, truse experimentale cu ajutorul cărora să realizeze montaje și măsurători și vor fi invitați să exploreze și să documenteze mediul natural și cultural din localitățile lor, din prisma activităților propuse în temele de cercetare.

Iată câteva dintre acestea:

Dacă ți-ai dorit vreodată să testezi câte dintre aventurile lui Indiana Jones ar trece probele celor de la MythBusters, dacă te mai întrebi uneori cum e cu Legendele Olimpului sau misterele piramidelor egiptene, ori poate vrei să afli detalii despre faimoasele brățări dacice, ai nimerit la fix! Știința, de data aceasta prin intermediul arheometriei, te poate ajuta să găsești răspunsuri la fel și fel de ghicitori sau măcar poate oferi indicii prețioase!

Mentorii acestui proiect sunt Alexandru Enciu, Alexandru Răzvan Petre, Paul Mereuță și Mihai Straticiuc, IFIN-HH.

Clădirile de pe aproximativ jumătate din teritoriul României pot fi afectate mai mult sau mai puțin sever de cutremure, în funcție de tipul mișcării seismice și de caracteristicile structurii. Cum putem utiliza tehnologiile moderne de monitorizare a clădirilor pentru a putea determina cât de bine s-a comportat o clădire la cutremur și care e gradul ei de vulnerabilitate? Cum putem determina dacă este recomandată o inspecție mai detaliată a clădirii sau dacă locuitorii ei pot să se întoarcă în siguranță?

Mentorii din acest proiect sunt Alex Țigănescu, Dragos Toma-Danila, Bogdan Grecu de la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului

Pentru dispozitivele microelectronice care astăzi stau la baza multor activități din viața de zi cu zi, de la componente de calculatoare și telefoane mobile la celule solare, senzori, instrumente sau piese medicale și suprafețe de tot felul acoperite cu straturi subțiri cu proprietăți speciale, este nevoie să înțelegem și să putem interveni asupra materialelor până la scara nano.

Mentorii acestui proiect sunt Ruxandra Costescu, Adela Nicolaev, Nicoleta Apostol de la Institutul Național de Cercetare-dezvoltare pentru Fizica Materialelor INCDFM.

Profesorii STEM și consilierii școlari beneficiază în acest an de un program de învățare – dezvoltare profesională personalizat, adaptat realităților și nevoilor concrete din școlile lor cu titlul „Mai mult decât… ȘCOALĂ! Împreună în… COMUNITATE!”. Timp de o săptămână, susținuți de experți în educație și cercetători de pe platforma de la Măgurele, dar și de invitați internaționali, aceștia vor parcurge un set de module în ariile de dezvoltare: academică (învățare și predare eficiente), dezvoltarea comunității, dezvoltare personală și socială (explorarea sinelui), dezvoltarea carierei, planificarea și managementul carierei.

Potrivit comunicatului de presă, „modulele oferă astfel cadrul pentru conectarea la concepte relevante pentru o școală racordată la realitățile și provocările actuale, cum ar fi: designul instrucțional online, abordările curriculare integrate, service-learning și citizen science, dezvoltarea alianțelor și a parteneriatelor locale, alegerile de carieră între premise biologice, evoluție neurocognitivă și achiziții psihologice,dezvoltarea identității vocaționale sau comunități de alumni și career talks, managementul visurilor și al carierelor educaționale și profesionale la elevi”.

Date importante:01-30 iulie:

  • înscrierea participanților;
  • 16 iulie: anunțarea temelor de cercetare;
  • 26 iulie – 01 august: evaluarea înscrierilor, publicarea listei de participanți;
  • 23 august – 05 septembrie: desfășurarea taberei.

Condiții de înscriere și participare:

  • Se acceptă aplicațiile elevilor din învățământul liceal (absolvenții a cel puțin o clasă
    de liceu) indiferent de profil sau specializare;
  • Disponibilitate de participare pe întreaga durată a Școlii de vară (23 august – 5
    septembrie 2020);
  • Depunerea on-line a Formularului de aplicație ce include un scurt CV, prezentarea
    motivației pentru participare la școala de vară și datele de contact ale unui cadru
    didactic din specialitățile – științe, tehnologii, inginerie, matematică dispus să
    completeze o scrisoare de recomandare pentru elevul respectiv;
  • În momentul publicării temelor de cercetare (16 iulie) elevii vor selecta preferințele
    pentru participarea la proiectele de echipă;
  • Un număr de locuri va fi acordat elevilor care provin din unități de învățământ
    considerate defavorizate, lista acestora o găsiți aici.
  • Participanții trebuie să dispună de un laptop/calculator cu o conexiune bună la
    internet

Participarea la Școala de vară este gratuită iar aplicațiile se pot trimite până la data de 30 iulie prin completarea formularelor de pe site la cele două secțiuni: msciteh.educatiepentrustiinta.ro/

Sursa: comunicat de presă
Sursa foto: Facebook

Dă mai departe, să auzim de bine!