Planul european de redresare susținut de bugetul multianual și negocierile cu Regatul Unit pentru evitarea unui brexit dur sunt principalele puncte din mandatul Gemaniei la Președinția Consilului UE. Restul poate aștepta.

La 1 iulie 2020, Germania preia Președinția rotativă a Consiliului UE, în contextul unei crize economioce fără precedent care a obligat-o să își modifice prioritățile pentru acest mandat, scrie Les Echos. O dată la șapte ani, în UE au loc negocieri complicate pe marginea bugetului multianual. Anul acesta, lucrurile sunt chiar mai dificile din cauza Brexitului. Astfel, în perioada 2021-2027, Londra nu va mai avea nicio contribuție financiară la bugetul UE, ceea ce se traduce printr-o gaură de peste 10 miliarde de euro pe an, care trebuie completată în paralel cu punerea în aplicare a unor noi politici ambițioase în diverse domenii (inovație, mediu, apărare, imigrație etc.). Primele negocieri au fost acide și nu au permis găsirea unui numitor comun. Așa-numitele țări „frugale”, conduse de Olanda, au refuzat o creștere substanțială a contribuției. Nu este însă un lucru neobișnuit, deoarece, de regulă așa se desfășoară prima faza negocierilor. Dar timpul trece și liderii europeni trebuie să ajungă la un acord înainte de sfârșitul anului. În caz contrar, ar trimite un semnal foarte prost al dezbinării din sânul UE și nu s-ar putea începe realizarea niciuneia dintre marile ambiții pentru viitor.

Planul de relansare este o altă negociere financiară, care trebuie realizată în paralel cu cea pentru bugetul 2021-2027. Adaugă complexitate negocierilor, dar permite și compromisuri: anumite state, precum Italia, ar trebui să recupereze prin intermediul acestui plan, ceea ce ar putea pierde din bugetul multianual. Dar statele din nordul Europei nu par să accepte această situație. Susuținyă de motorul franco-german, resuscitat cu această ocazie, Comisia Europeană își propune să strângă 750 de miliarde de euro de pe piețe pentru a redistribui o treime sub formă de împrumuturi și două treimi sub formă de subvenți. Statele care pretind o anumită rigurozitate bugetară nu văd cu ochi buni un astfel de mecanism, întrucât, pe termen lung, va fi nevoie de o rambursare colectivă a acestor împrumuturi. Inevitabil, o contribuție mai mare vor avea cele mai avansate economii ale blocului comunitar. Berlinul va trebui să propună un compromis cât mai curând posibil, astfel încât relansarea să poată fi pusă în aplicare cât mai rapid. Șefii de stat europeni au planificat o reuniune pe 17 și 18 iulie pentru a încerca să finalizeze un acord.

La patru ani după referendumul prin care britanicii au decis ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, interminabila sag a Brexit-ului ar trebui să-și găsească epilogul la sfârșitul anului. Cu, din nou, aceleași emoții în perspectivă: riscul unei ieșiri „fără acord” fiind mai prezent ca niciodată. Dacă cei douăzeci și șapte au ajnuns în sfârșit la un compromis în privința condițiilor despărțirii, acum trebuie să fie de acord în legătură cu relațiile viitoare. În mod oficial, Londra a părăsit deja UE, dar în realitate țara este tratată în continuare ca membru cu drepturi comerciale. Cu toate acestea, Downing Street a decis: nu se pune problema prelungirii acestei tranziții. Data intrării în vigoare a viitoarei relații este, prin urmare, 1 ianuarie 2021. Având în vedere termenele de ratificare, cele două părți trebuie să găsească un compromis politic înainte de sfârșitul lunii octombrie. Negocierile vor fi intense în această vară deoarece, în câteva puncte cruciale, cele două tabere sunt într-un dialog al surzilor. Chiar dacă de câteva săptămâni sunt semnale că ar putea exista voință politică pentru încheierea unui acord, Berlinul va trebui să își mobilizeze toată energia pe acest dosar pentru a evita haosul la frontierele UE la sfârșitul anului.

Pactul ecologic
În a doua jumătate a anului 2020 europenii ar trebui să treacă de la promisiuni la acțiuni în desfășurarea „Pactului ecologic”, pe care Comisia Europeană îl consideră piatra de temelie a mandatului său. După adoptarea obiectivului de a atinge neutralitatea climatică până în 2050, cei 27 vor trebui să examineze consolidarea obiectivelor de reducere a gazelor cu efect de seră până în 2030, pe baza unei propuneri pe care Comisia o va dezvălui până în septembrie. Modul în care Președinția germană a Consiliului UE va acționa apoi sau nu în favoarea unui text ambițios va dezvălui adevăratele ambiții ale Angelei Merkel pentru o economie verde.

Negocierea cu China
Inițial, 2020 trebuia să fie anul încheierii unui acord între China și UE privind protecția investițiilor. Berlinul, hotărât să impulsioneze această negociere, chiar a planificat un summit la Leipzig, în toamnă, pentru a-i reuni pe cei douăzeci și șapte și liderii de la Beijing, ca un simbol al compromisului între cei doi parteneri comerciali. Dar vremurile s-au schimbat, iar relația sino-europeană ia o direcție mai puțin prietenoasă. Summitul de la Leipzig a fost anulat. La o reuniune recentă, Ursula von der Leyen nu a menționat cea de-a doua cea mai mare economie a lumii. Sfârșitul anului rămâne, oficial, obiectivul pe care îl urmăresc cei doi parteneri și, prin urmare, Berlinul va trebui să muncească din greu pentru obține concesii din partea Chinei.

Apărați suveranitatea digitală a UE
Suveranitatea digitală este clasată drept prioritatea cancelarului german pentru acest semestru. Proiectul franco-german de cloud european pentru securizarea datelor UE sensibile este pe drumul cel bun, dar Germania pare gata să facă un alt pas înainte chiar dacă Donald Trump a întrerupt acum câteva zile negocierile în cadrul OCDE pentru crearea unei taxe pe giganții de internet. Până acum reticentă în a-și jigni marele partener comercial american, Angela Merkel pare hotărâtă să sprijine impozitarea europeană. Mai ales că proiectul bugetului european are mare nevoie de noi resurse Potrivit prognozelor, aproximativ 1 miliard de euro pe an ar fi veniturile din impozitarea giganților digitali.

Reforma politicii de imigrație
Subiectul este pe masă din 2015, un an marcat de marele val de solicitanți de azil din Siria și Orientul Mijlociu, dar nu este sigur că va fi rezolvat sub președinția germană, așa cum a fost planificat inițial. Comisia, care trebuia să-și prezinte propunerea pentru un nou pact pentru migrație și azil în primăvară, care să fie mai „global” decât precedentul – ar trebui să integreze politica de imigrare legală – a depășit termenul inițial. Textul va fi gata, potrivit Bruxelles-ului, în iulie și primele dicuțiie vor avea loc cel mai probabil în septembrie, după ce statele membre au convenit asupra bugetului multianual și a planului de relansare.

Sursa: lesechos.fr

Sursa foto: pixabay

Dă mai departe, să auzim de bine!