Nu există rezident al Parisului care să-și fi imaginat vreodată orașul fără turiști. Fară cozi interminabile la muzee, culoare speciale care să urce în Turnul Eiffel, bulevarde ticsite de mașini și fără lumina aparatelor de fotografiat la fiecare secundă din seară. Cum vorbim despre una dintre cele mai vizitate capitale europene, care atrage câteva milioane de vizitatori străini în fiecare an, scenariul de mai sus a fost zeci de ani unul de neconceput pentru francezi. Adică până la ridicarea restricțiilor la 11 mai, moment ce le-a permis localnicilor să înceapă să revină la cafenelele , barurile, restaurantele și parcurile lor preferate. Asta în timp ce granițele s-au menținut închise tuturor celor din afara spațiului Schengen.

Străzi pietonale proaspăt amenajate, parcuri redeschise, cele mai vizitate muzee si puncte turistice fără nici urmă de cozi, malurile râurilor pustii, precum și cele 30 de mile suplimentare de piste pentru biciclete create în inima orașului au transformat Parisul într-un centru de recuperare în aer liber după o lungă perioadă de carantină.

De îndată ce cafenelele și restaurantele au primit unda verde să se deschidă – mai întâi pe 2 iunie cu spații și locuri de luat masa în aer liber, apoi în interior, cu distanțare socială (începând cu 15 iunie) – fantezia unui Paris rezervat rezidenților a atins apogeul. Mesele mereu pline arată că localnicii par mai entuziaști să se reconecteze cu prietenii și familia la masă în ciuda distanțării sociale, a spațiilor amenajate diferit, a meniurilor ce pot fi accesate doar prin aplicații sau a programului mai scurt.  

Cum mijloacele de transport în comun nu mai sunt considerate atât de sigure, parizienii au transformat străzile într-o autostradă pentru ciclism. Potrivit grupului național Vélo et Territoire, numărul bicicliștilor a crescut cu 28 la sută în luna mai față de anul precedent, cifră care combină atât utilizatorii de biciclete închiriate, cât și noii proprietari de biciclete. Cu siguranță, ofertele generoase de biciclete post-închis ale orașului, de la voucherul de 50 de euro oferit pentru reparații până la subvențiile (până la 500 de euro) pentru achiziționarea de biciclete electrice, au fost motive convingătoare pentru a face trecerea de la mașină la bicicletă.

Pe ambele părți ale Senei sunt tot mai puține semne rămase ale perioadei de carantină: de la iarba din parcurile Champs de Mars și Invalides care a fost îngrijită după ce crescuse ca pe camp până la redeschiderea reperelor culturale ale capitalei: pe 25 iunie, s-a deschis Turnul Eiffel (doar la primul și al doilea etaj), iar pe 6 iulie, Louvre va lua lacătul de pe ușă (acum vor fi necesare rezervări avansate ).

Rezidenții se bucură de un Paris care nici în vremea războiului nu a fost atât de gol. Și lucrurile nu se vor schimba radical, spun unele agenții din turism, chiar dacă zborurile au fost reluate iar rezervările la hoteluri și apartamente de închiriat curg. Unul dintre motivele principale stă în faptul că americanii (printre cei mai numeroși turiști în Paris), sud-americanii, statele din afara Schengen și multe altele încă nu au primit unda verde de a putea pătrunde în Franța. Ceea ce le oferă rezidenților un lung moment de respiror.

Sursa: cntraveler.com

Dă mai departe, să auzim de bine!